Som danskere genererer vi i gennemsnit 813 kg affald hvert år og vi er dermed europamestre i skrald. Meget affald ender i havet og skyller op på strande langt fra de lande, der er skyld i affaldet. Engangsservice, plastikkrus og kaffekopper til takeaway udgør en stor del af plastikaffaldet.
Diskuter dilemmaer, udfordringer og mulige løsninger, med henblik på at foreslå 3 konkrete tiltag, fx:
- Hvad er barriererne for mere bæredygtig engangsemballage – og hvordan overkommer vi dem?
- Kan forbrugerne ændre adfærd? Er der nødt til at være forskellige løsninger til forskellige situationer?
- Bør engangsemballage til take-away forbydes helt eller delvist – eller er bæredygtige alternativer vejen frem?
- Hvem har ansvaret for at rydde op på de kyster, der lider under, at andres landes skrald skyller op på strandene
Debatører:
- Direktør fra musikfestival, fx Roskildefestivalen eller NorthSide, hvor der bruges meget engangsemballage og samtidig er fokus på bæredygtighed, bl.a. brugen af FSC-certificeret service- og emballage.
- Plast.dk er en brancheforening for danske plastvirksomheder med i alt 275 medlemmer. Der er mere end 26.000 jobs i Danmark i plastindustrien.
- Plastic Change er en miljøorganisation, som arbejder for at reducere forbrug og produktion af plastik, bl.a. pga. problemerne med plastik i havet
- Kleen hub er Danmarks første digitale returneringssystem for genanvendelige kaffekopper og mademballage, der bruges til takeaway og i kantiner i København og Aarhus.
- Miljøministeren spiller en væsentlig rolle i forhold til analyser, regulering og implementeringen af konkrete tiltag, der adresserer plastikforurening.
Moderator:
- Debatten indledes og modereres af en moderator. Moderatoren er ordstyrer og sørger for at alle får taletid. Det er også moderatorens opgave at opsummere og afrunde debatten.
Vejledning
Hver elev/gruppe tildeles en rolle som debattør eller moderator. Eleverne kan debattere klassevis, hvor hver rolle repræsenteres af en gruppe af elever, eller i mindre grupper, hvor hver elev har en rolle.
Målet med debatten er at aktørerne skal nå frem til 3 konkrete tiltag /løsninger (skrives på tavlen), som alle vil arbejde for at nå:
- Hvad er de 3 tiltag/løsninger?
- Hvad er tidsrammen for, hvornår de skal være opnået?
- Hvad er konsekvensen, hvis de tre tiltag ikke opnås?
- Hvad er de økonomiske aspekter (er der nogle der skal betale noget ifm. løsningen eller som mister indtjening/bør kompenseres ved løsningen)?
Forberedelse (ca. 30-45 min. i klassen eller som hjemmearbejde):
- Forbered en kort tale på 1-3 minutter med dine hovedsynspunkter.
- Forbered forslag til konkrete tiltag/løsninger samt argumenter.
Debat (ca. 45 min):
- Moderatoren indleder debatten med en kort introduktion (1-3 min.)
- Debattørerne præsenterer efter tur sig selv og holder et kort oplæg/tale på 1-3 minutter med deres hovedsynspunkter (10-15 min. i alt)
- Dernæst er der fri debat med moderatoren som ordstyrer (15-30 min.).
- Moderatoren afrunder debatten (2 min.)
- Evt. opsamling/evaluering
Hold en god og saglig tone.